Saturday, April 04, 2009

 

Oxkinder

Varför ska man äta oxkinder? Nu för tiden så fins det ju så mycket fina köttdetaljer i varenda affär så varför ska man äta oxkinder? det är ju intressant att just kinder anses som lite speciellt det finns avancerade recept på olika stjärnkrogar på olika typer av kinder från fiskar, kossor och andra livsmedelsleverantörer.

Mathias Dahlgren skriver i sin bok om Bon Lloc "Att ta tillvara hela det djur som har slaktats handlar om respekt för djuret. Att oxkindens textur och extrema limmighet intresserar mig ligger på ett annat plan" Detta med textur känner jag igen från när jag åt rödvinsbrässerade oxkinder på Rolfs kök (samma dag som min fru och jag beställt våra förlovningsringar) men limmigheten är inte nåt som jag tänkte på.

Iallafall så sprang jag på lite oxkinder hos charkuteristen och kom på att nu måste jag prova att laga oxkinder. Det som är viktigt att tänka på att oxkinder måste koka (brässera) länge för att bli möra och att det finns en kraftig sena som man bör ta bort. Långkok är intressant och roligt om man bara inte har förmycket att göra parallellt med koket. Jens Linder har skrivit en bra bok om Långkok som jag rekommenderar.

Labels: , , , ,


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?