Sunday, April 05, 2009

 

Fem bra kokböcker

Mina nuvarande favoriter i kokbokshyllan (som börjar bli för liten):

Anna Bergenström - Kärlek oliver och timjan
En fin och vacker bok som de flesta av hennes böcker som även innehåller lite roliga anekdoter och oväntade recept. Anna är en av de stora inom svenska kokböcker och det går att hitta mycket inspriation och idéer från hennes samling.

Leif Mannerström - Husmanskonst
En kärleksförklaring till det svenska matarvet. En bok som innehåller så mycket inspiration och kalorier som har glömts bort i bruset från all ny mat som strömmar in till oss från världens alla delar.

Mathias Dahlgren - Bon Lloc
Bon lloc var den största och bästa matupplevelse som jag varit med om och i denna bok finns små delar av den upplevelsen sparad. Att boken även innehålelr små berätterlser och btraktelser från Bon Lloc gör ju bara saken bättre.

Marcus Samuelsson - Africa on my mind
Underbart med afrikanska smaker, dessutom så har Marcus lyckats "svenskifiera" delar av recpeten så det går att hitta ingredienser och tillagningsmetoder som är lättare för oss att lyckas med. Jag är en stark anhängare av etipisk/eritreansk mat och blev lycklig när jag hittade ett recpet på taita/injera som inte behövde jäsa. En vacker och kärleksful bok som öppnar upp en ny kontinent av smaker.

Erik Lallerstedt - My way
Eftersóm jag gillar mat så blir det ibland lite mycket av den varan. Det syns in teminst på mitt midjemått. Den gode Erik Lallerstedt gjorde iakttagelsen att han borde adressera sitt "problem" med motion och lite klokare avvägning i matlagningen och matintaget. En filosofi om att inte avstå något utan att njuta det med måtta oach att ta konsekvenserna iform av träning. En bra inspriations källa och mycket mer trovärdigt än HFLC eller andra dieter.

Labels: , , , , ,


Comments: Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?