Sunday, April 19, 2009

 

TV kockar

Jag har alltid tyckt att Gordon Ramsey är lite överdriven och låter bättre än han laga mat. Men jag måste säga at than växer med tiden. Eller också så har jag blivit så matad med Gordon progam att jag blivit indoktrinerad. Efter helgens "Nightmare" episod så har jag börjat tänka om han har nog lite att komma med iallafall. Att försöka laga enklare och mer renodlat och ha koll på hygien och kundvärde/kvalitet är junåt som alla borde tänka på som jobbar med mat.

Mina favorit TVkockar just nu är:

Per Morberg, han är ju lite av en pajas i köket som ska vara tuff och hård och stoppa fingrarna i maten hela tiden. Men de är ju det som gör det hela roligt. Dessutom lagar ju jag mat på samma sätt, utan fingrar så blir det ju ingen mat.

Gordon Ramsey, som jag skrev tidigare så börjar Gordon ta sig från den domderande bråkstaken mer mot matlagningen och viktiga värderingar och då stiger han i min aktning. Även om jag måste medge att det är lite roligt att höra när han ger någon en riktig avhyvling.

Kocken i den serien där de lagar mat i ett fartygskök med hon från antikrundan, trevligt mysigt och med mat som gör att man blir sugen på att gå till sjöss och knacka rost bara för att få äta i den gemytliga matsalen.

Keith Floyd, tack tv8 eller vad kanalen nu heter för att ni köra alla progrma med Floyd igen. Enda minnet som jag hade var att han tulalde lite flr mycket på kapsylen från tillfället när programmet visads tidigare. Men han är ju en duktig och pedagogisk kock som lagar bra mat baserat på lokala råvaror och influenser från de plaser han besöker, dock hela tiden med en fransk touch.

Kjell Bergqvist, som psykopatisk kock med stenhåd disciplin i filmen "Kocken" så tar Kjelle utan tvekan plats på listan även om det inte är någon ekvilibrism i köket så är hans mått på disciplin och puts beaktans värd.

Comments:
Åh, Per Morberg; kan man annat än älska honom? Flottigt, lite för långt hår, och händer som rör sig mellan kastruller och detta bångstyriga hår som ständigt tycks falla ner i ögonen. Högtryckstvätt för att skala potatisar, och jag vet inte allt. Underhållning när det är som bäst! Kolla in länken nedan; är det inte typiskt honom, så säg?!

http://www.folkvett.se/nagrarader/2009/04/nagra-rader-om-per-morberg/
 
Post a Comment



<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?